TBA

plattegrond
Terug Mebest publicaties

Een eerlijk verhaal verkoopt het best

Mebest - Depoxy\ Niet iedereen kan zich aan de hand van een kleine staal voorstellen hoe een hele vloer eruit komt te zien. (foto: Jan Willem Kommer);

Degelijk en ingetogen, dat is wat mensen willen. Althans, dat is wat Depoxy ervaart. Bij het kunststofvloerenbedrijf in Barendrecht zijn de laatste jaren vooral de grijze vloeren in trek. En dan bij voorkeur grind, merkt eigenaar Patrick Zwaneveld. “Siergrind is toch wat minder kwetsbaar dan een gietvloer.”

 

Veel veranderd in acht jaar tijd
Patrick Zwaneveld is acht jaar geleden begonnen met zijn bedrijf Depoxy, vlak voordat de crisis uitbrak. Maar van de economische malaise heeft hij eigenlijk weinig gemerkt. Misschien omdat Depoxy met de showroom schuin tegenover Ikea zit? “Vroeger stonden mensen hier in de file voor Ikea en zaten ze om zich heen te kijken en zagen ze ons vanzelf. Maar helaas hebben ze de verkeerssituatie veranderd.”
Er is meer veranderd in acht jaar tijd. In het begin waren het vooral bestaande woningen waar  Depoxy de vloeren legde. “Mensen konden hun huis niet verkopen en kozen voor opknappen, verbouwen, uitbouwen. Als je eenmaal begint in je huis, dan komt van het een het ander, en uiteindelijk ook de vloer.” Het afgelopen anderhalf jaar is de nieuwbouw weer aangetrokken. Het kunststofvloerenbedrijf merkt dat goed. “Het werk in de bestaande bouw gaat door en daarnaast hebben we drie tot vier keer zoveel werk in de nieuwbouw. Bij die nieuwe woningen zien we dat er op vloeren voor de begane grond niet wordt bezuinigd. Daar wordt geleefd, daar worden vrienden en familie ontvangen, daar moet het goed zijn en er goed uitzien. Op de verdiepingen komen dan nog wel vaak de goedkopere laminaatjes, maar geregeld mogen we na een jaar of twee ook daar siergrind komen leggen.”

Eerlijk verkoopverhaal
De smaak van de klanten is ook veranderd. Aanvankelijk werd meer dan de helft van het vloeroppervlak van de showroom ingenomen door voorbeelden van gietvloeren. Nu heeft Depoxy er alleen nog wat stalen van. Patrick Zwaneveled denkt dat ook dat met de crisis te maken heeft. “Het is toch een vloer met een prijskaartje. Je kunt hem niet met epxoy maken want dat verkleurt te snel. Dus ben je aangewezen op polyurethaan, maar dat is een stuk duurder.” Daarnaast gingen mensen ook twijfelen als hij ze vertelde dat de gietvloer nogal krasgevoelig is. “Op plekken die veel worden gebruikt, zoals in de keuken waar je staat te koken of bij de eettafel waar je veel met stoelen schuift, krijg je vaak kleine krasjes. Als je goed dweilt dan zie je ze niet meer, maar ze komen steeds terug.” Hij wijst zijn klanten op die risico’s. Niet omdat hij liever geen gietvloeren verkoopt, maar omdat hij van een eerlijk verhaal houdt. “Ik kan natuurlijk mijn mond houden en die vloeren zo verkopen, maar dan staan mensen even later met een klacht op je stoep. Ze willen de vloer houden zoals hij gelegd is, mooi strak en glad. Dan kan ik zeggen dat ze die krasjes er toch echt zelf in hebben gemaakt, maar zo werkt het hier niet. Ik vind dat mensen moeten weten wat ze kopen. Daarom noemen we de risico’s en leggen we uit hoe ze met de vloer moeten omgaan.”

Degelijkheid scoort
Depoxy legt nog steeds gietvloeren, maar aanzienlijk minder dan voorheen. Het zijn tegenwoordig voornamelijk korrelvloeren: marmeretti - met getrommelde marmerkorrels - en siergrind. Dat laatste vormt de hoofdmoot. Vooral de korrelgroottes 1-2 en 2-3 doen het goed. “Als je die vloeren verzegelt, dan krijgt een huishouden met 16 kinderen het nog niet stuk”, zegt de man van Depoxy. “Tenminste, als hij is gelegd volgens de normen, als er voldoende bindmiddel en dergelijke is toegevoegd. Daarom wil ik altijd van mensen weten wat de gezinssamenstelling is, hoe ze de vloer gebruiken. Dan kan ik daar de samenstelling op aanpassen.”
Degelijkheid is volgens hem iets waar mensen steeds vaker voor kiezen. “Een tijd lang moesten dingen voor in huis vooral goedkoop zijn. Dat het dan geen 10 jaar meeging deed er niet zoveel toe. Ik merk nu dat mensen op zoek gaan naar iets waar ze een langere tijd mee kunnen doen, 20, 30 of zelfs 40 jaar. En dan mag het ook weer wat kosten.”

Showroom is een must
Die zucht naar degelijkheid sluit mooi aan op de grijstinten die al wat langer in trek zijn. Patrick Zwaneveld denkt dat ook die kleurkeuze iets te maken heeft gehad met de crisis. “Mensen waren wat behoudender, voorzichtiger met hun geld. Daar passen geen uitbundige kleuren bij. Maar als je 50 m2 grijs in je woonkamer hebt liggen, dan geeft dat toch een wat fletse uitstraling. Natuurlijk ga je zo’n ruimte inrichten en voeg je daarmee wat kleur toe, maar de vloer zelf moet ook een beetje leven. Daarom kiezen veel mensen ervoor om een glimmertje toe te voegen dat het grijs wat ophaalt.”
Om een weloverwogen keuze te kunnen maken, moeten zijn klanten voorbeelden kunnen zien, vindt de vloerenman. “Niet iedereen kan zich aan de hand van een kleine staal voorstellen hoe een hele vloer eruit komt te zien. Vandaar dat we grote monsterplaten hebben. En veel voorbeelden in de vloer van de showroom zelf.” De showroom is een must, stelt Patrick Zwaneveld, en niet alleen vanwege de voorbeelden. “Als ik een televisie koop, wil ik dat bij een bedrijf met een echte winkel. Dan kun je ergens heen als er iets is. Ik denk dat mijn klanten dat ook belangrijk vinden.”

Dit artikel is ook gepubliceerd in Mebest nr. 2 van 2016

Meer Mebest

nee, bedankt
Download TBA App!Download de TBA App
beschikbaar voor
MOBIEL en TABLET
Play Store  of  Apple Store