TBA

plattegrond
Terug Mebest publicaties

Oversteken zonder slipgevaar (deel II)

(foto: Henk van der Veen)\ (foto: Henk van der Veen);

Nijmegen heeft de Oversteek gemaakt. Met z’n 1,5 kilometer overspant de stadsbrug de Waal en verbindt hij Nijmegen West met Waalsprong, de vinexwijk waar zo’n 11.000 nieuwe woningen moeten komen. Een bouwwerk van belang dus. Vloerenbedrijf Enssieg mocht er een bescheiden maar niet onbelangrijke bijdrage aan leveren.

Heeft u deel I van Oversteken zonder slipgevaar al gelezen?

Stoer, stevig en superstrak
De moeilijkheid zat hem vooral in de kwaliteit die werd geëist op esthetisch vlak. Als je de trap oploopt, dan kijk je telkens recht tegen de stootborden aan. Die zijn van gecoat metaal, de slijtlaag zou alleen op de traptreden en de bordessen komen. De opdrachtgever wilde dat dat er superstrak zou uitzien. Geen klodders op de stootborden, geen lelijke rafelige randen. Daar moest het materiaal zeer netjes voor worden aangebracht, en dat is niet iets wat in de lijn van het werken met dit soort slijtlagen ligt.

Jarenlange ervaring
“Een slijtlaag aanbrengen is eigenlijk bouwchemisch werk”, legt Dirk-Jan van der Giessen. “Wij doen het bijvoorbeeld voor offshore-bedrijven, op de dekken van werkpontons bijvoorbeeld. Dan doet het er niet toe hoe het er uit ziet, als het maar goed is gedaan. Voor de trappen van de brug lag dat dus anders.” Maar ook met dat werk heeft Enssieg ervaring. Een aantal jaren geleden is het Tilburgse vloerenbedrijf namelijk gestart met Flakestrap, een trapafwerking waar veel vraag naar is in de kritische particuliere markt. “Die combinatie heeft het vertrouwen gegeven om ons deze klus te gunnen”, zegt Dirk-Jan van der Giessen.



Zeventig treden
Enssieg bracht de slijtlaag aan op acht trappen met in totaal zeventig treden, vier trapbordessen en een loopbrug van de brug naar de lift. Het staal was door Ploegmakers gestraald en geprimerd. De mannen van Enssieg plakten de treden nauwkeurig af en brachten de slurrie aan, zo’n 3,5 mm dik. Tijdens het uitharden van de slurrie werden de treden ingestrooid met de gemêleerde grijze bauxiet. Als de korrels waren ingezakt, werd er nog een tweede keer in gestrooid, en indien nodig zelfs nog een derde keer.  De volgende dag werd het overtollige strooimateriaal weggeveegd.

Hard en flexibel
De slurrie is een drie-componenten-product op basis van epoxy en polyurethaan. Alleen epoxy is te hard, de korrels zouden er dan heel gemakkelijk uitgetrapt worden. Door PU toe te voegen krijgt de laag iets van flexibiliteit waardoor de korrel goed wordt vastgehouden. Dat is belangrijk want met zijn gevarieerde grootte van 1 tot 3 mm zorgt het strooigoed voor de vereiste slipvastheid. En het is uiteraard ook van belang dat de slijtlaag niet om de haverklap moet worden bijgewerkt. Het uitgangspunt bij de bouw en afwerking van de brug was immers duurzaamheid, en beheersbare onderhoudskosten.

Strenge controle

De bordessen en de loopbrug moesten in het werk worden gedaan, nadat de trappen waren gemonteerd. De traptreden echter deed Enssieg in de werkplaats van Ploegmakers Konserveringen in Heeswijk-Dinther. Het werk is nauwlettend gemonitord door de gemeente Nijmegen. Er werd een gedetailleerd verslag bijgehouden, zowel in woord als in beeld. In plaats van dat hij zich op de vingers gekeken voelt, ziet Dirk-Jan van der Giessen het als een positief aspect. “Ik ga er niet van uit dát er iets mis gaat met ons werk, maar mocht dat wel het geval zijn dan kunnen we altijd teruggrijpen naar dat verslag. Dan is zo te zien wat de oorzaak van een eventueel probleem is.” Mede daardoor is de vloerenlegger uit Tilburg er van overtuigd dat ‘zijn’ traptreden er heel wat jaren tegenaan kunnen. En hij is ook blij met de positieve reactie die hij van de gemeente kreeg op het werk, Die is immers niet uit de lucht gegrepen. De trappen mogen dan ten opzichte van de hele brug een klein visitekaartje zijn, maar het is er wel eentje dat door tienduizenden mensen wordt gezien.

De Oversteek
Opdrachtgever: Gemeente Nijmegen
Architect: Ney Poulissen Architects & Engineers, Brussel (B)
Aannemer: Bouwcombinatie Stadsbrug Nijmegen (BSN) bestaande uit BAM Civiel, Gouda en Max Bögl Nederland, Amsterdam
Metaalwerk: Jos van de Bersselaar Constructie BV, Udenhout
Stralen/conserveren: Ploegmakers Metaalconservering BV, Heeswijk Dinther
Conserveren traptreden en-bordessen: Enssieg Vloeren en concepten, Tilburg

Dit artikel is ook gepubliceerd in Mebest nr. 2 van 2014

Meer Mebest

nee, bedankt
Download TBA App!Download de TBA App
beschikbaar voor
MOBIEL en TABLET
Play Store  of  Apple Store