TBA

Persbericht Helpdesk Corona

30 maart 2020

Persbericht Helpdesk Corona

Heb je een vraag over veilig doorwerken tijdens de Coronacrisis?
Neem contact op met de Helpdesk Corona voor de hele bouwnijverheid.

Den Haag, 30 maart 2020 – Vanaf vandaag is de Helpdesk Corona beschikbaar voor een ieder met vragen over veilig doorwerken tijdens de coronacrisis. Een centraal loket voor vragen, informatie en meldingen. Deskundigen geven advies via het gratis telefoonnummer 085 – 080 1544, e-mail en chat. De helpdesk ondersteunt het recent verschenen protocol ‘Samen veilig doorwerken’.

Vraag, meld en deel
Op de website www.helpdeskcorona-bt.nl vind je informatie over de bereikbaarheid van de helpdesk. Ook is er een lijst met veelgestelde vragen opgenomen en kun je handige informatie downloaden, zoals de posters van de Rijksoverheid en een praktische toolbox. De helpdesk is er eveneens voor meldingen van situaties op de werkvloer die niet opgelost worden. Ter inspiratie staan op de website ook voorbeelden van bedrijven die zorgvuldig omgaan met de veiligheid en gezondheid.

Deskundig team
Het belang van ieders gezondheid is groot. Daarom krijgt men direct een deskundige aan de lijn. De helpdesk bestaat uit tal van arbodeskundigen uit de sectoren (Af)bouw & Infra en Installatietechniek. Het team is samengesteld uit: arbeidshygiënisten, arbeidsepidemiologen, bedrijfsartsen, veiligheidskundigen, A&O-deskundigen, ergonomen en DIA-adviseurs. Het team volgt de richtlijnen van het RIVM en de NCvB. Aan de adviezen kunnen geen rechten worden ontleend.

Contactgegevens helpdesk
Bel gratis: 085 – 080 1544
Website: www.helpdeskcorona-bt.nl
E-mail en chat via website: www.helpdeskcorona-bt.nl

Protocol
Het protocol ‘Samen veilig doorwerken’ is volgens de richtlijnen van het RIVM opgesteld. Het protocol biedt duidelijkheid aan bedrijven, alle werkenden, bewoners, opdrachtgevers en klanten. Ook de wijze waarop werkzaamheden bij mensen thuis veilig doorgang kunnen vinden komt aan bod. Het protocol is door Bouwend Nederland en Techniek Nederland aan het Ministerie van BZK aangeboden. In overleg met de ministers van BZK en I&W is het protocol met diverse andere brancheorganisaties en vakbonden (zie Breed gedragen) aangevuld en vastgesteld.

Veelgestelde vragen en toolbox
Veel voorkomende vragen en antwoorden worden gepubliceerd via de website van de helpdesk. Deze lijst wordt regelmatig door onze deskundigen bijgewerkt. Volandis publiceert binnenkort ook de toolbox ‘Corona’. Deze bestaat uit een handige checklist en een presentatie over de maatregelen en tips: hoe kun je je dagelijkse routine thuis, van, naar en op het werk het beste invullen? Hoe houd je een toolboxmeeting in Corona-tijd? Lees hier onze tips.

Hulp bij melding
Bij een melding door een werknemer, OR-lid, personeelsvertegenwoordiging, vakbond of derden, van een situatie in het eigen bedrijf of in een ander bedrijf dat het protocol niet naleeft, én waarvoor in redelijk overleg geen oplossing gevonden is, zal de helpdesk contact leggen met de relevante brancheorganisatie in het consortium van het protocol. Wordt er met deze hulp dan nog steeds geen oplossing gevonden, dan kan de werknemer via de reguliere weg een klacht indienen bij de Inspectie SZW.

Webinar Veilig doorwerken op 31 maart
Op dinsdag 31 maart om 15.00 uur organiseren Bouwend Nederland en Techniek Nederland een gratis webinar over het protocol. Tijdens dit webinar krijg je deskundige informatie van arbeidsepidemioloog Johan Timmerman (Volandis) en arbeidshygiënist Theo-Jan Heesen (ArboTechniek). Zij lichten praktisch toe hoe je in tijden van corona bij klanten thuis, op projecten en op bouwplaatsen veilig kunt doorwerken. Ook beantwoorden zij vragen over werken op 1,5 m afstand, samen reizen in een bus en samen lunchen. Natuurlijk kun je ook live zelf een vraag stellen. Meld je aan via de website van Bouwend Nederland: https://bit.ly/3bADiaR.

Breed gedragen
Het protocol en de helpdesk worden door tal van brancheorganisaties ondersteund, te weten: Aedes, AFNL, ArboTechniek, Bouwend Nederland, CNV, FNV Bouwen en Wonen, FNV Metaal, Neprom, NOA, OnderhoudNL, Techniek Nederland, Vereniging van Waterbouwers, Woonbond en Volandis.

Over Volandis
Volandis is het kennis- en informatiecentrum binnen de bouw- en infrasector voor duurzame inzetbaarheid. Wij zijn er voor zowel werkgevers als werknemers, samen bereik je tenslotte meer. Graag helpen wij vakmensen en jouw bedrijf in beweging te brengen voor: Werk veilig, Houd plezier en Kijk Vooruit!

Andere nieuwsberichten

nee, bedankt